„Nie bądź jeleń, weź paragon” – akcja Ministerstwa Finansów

Porady, opinie i komentarze dla użytkowników okularów, soczewek kontaktowych, itp. Dostęp mają wszyscy zarejestrowani użytkownicy forum. Wymagana jest REJESTRACJA.
Awatar użytkownika
Monika Gawinowicz
Redakcja Optyki
Redakcja Optyki
Posty: 37
Rejestracja: 19 wrz 2002, 16:03
Lokalizacja: Branżowy dwumiesięcznik OPTYKA :: magia okularów * kontaktologia * optometria
Kontaktowanie:

„Nie bądź jeleń, weź paragon” – akcja Ministerstwa Finansów

Postautor: Monika Gawinowicz » 18 sty 2012, 11:57

Akcję Ministerstwa Finansów „Nie bądź jeleń, weź paragon” wspierają: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej, Rzecznicy Konsumentów, Federacja Konsumentów oraz Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. Podmioty te wspólnie przypominają o konieczności wystawiania i przechowywania paragonów.

Dowód zakupu musi wydać każdy przedsiębiorca, ponieważ jest to potwierdzenie transakcji kupna-sprzedaży.

Najczęściej konsument otrzymuje paragon, ale dowodem może też być faktura, potwierdzenie płatności kartą czy wyciąg z konta. Przydadzą się, gdy produkt będzie niezgodny z umową, czyli wadliwy.

Konsumenci powinni zawsze upominać się o wystawianie paragonów. W przeciwnym wypadku bardzo trudno będzie im udowodnić, że produkt został kupiony w konkretnym miejscu.

Wadliwą rzecz można reklamować. Reklamację składamy u sprzedawcy na piśmie w dwóch egzemplarzach. Dołączamy do niej paragon. Mamy na to dwa lata od momentu zakupu.

Takie same zasady dotyczą także tych konsumentów, którzy korzystają z kończących się już zimowych wyprzedaży czy kupują w Internecie. Decydując się na towary używane (np. w komisie), musimy pamiętać, że czas reklamacji może wynieść minimum rok.

Krótsze terminy obowiązują wtedy, gdy reklamujemy produkty spożywcze – możemy to zrobić w ciągu trzech dni od momentu otwarcia opakowania lub zakupu towaru luzem.

Warto pamiętać, że sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji od przedstawienia wyłącznie paragonu. Jeżeli go nie mamy, a płaciliśmy kartą, powinniśmy dołączyć potwierdzenie takiej transakcji. Urząd zwraca uwagę na bezprawne postanowienia w regulaminach sklepów, które wyłączają możliwość przedstawienia innego dowodu zakupu niż paragon.

Możliwość zwrotu lub wymiany produktu, który po prostu nie podoba się nabywcy, zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Jeżeli zgadza się on na takie rozwiązanie, poprośmy o potwierdzenie tej możliwości na paragonie.

Warto pamiętać, że sklep przyjmujący zwrot towaru może nałożyć na konsumenta dodatkowe obowiązki, np. oprócz towaru żądać oryginalnego opakowania, niezniszczonych metek, paragonu. Coraz więcej sklepów dopuszcza możliwość zwrotu we wskazanym przez siebie terminie.

Otrzymanie paragonu to prawo konsumenta i podatnika, ponieważ paragon to potwierdzenie, że kwota podatku naliczonego w cenie zakupionego towaru trafi do budżetu państwa, czyli do naszej wspólnej kasy, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy.

Po ubiegłorocznej akcji Ministerstwa Finansów „Weź paragon” okazało się, że skontrolowani przedsiębiorcy w trzecim kwartale 2011 roku wpłacili aż o ponad 20 proc. więcej podatków niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. W wypadku przedsiębiorców, u których nie zagościły kontrole fiskusa, wzrost wpłat z tytułu podatków wyniósł tylko około 5 proc.

Z danych zebranych przez Ministerstwo Finansów tylko w jednym województwie w pojedynczym kwartale wynika, że te dodatkowe 20 proc. wpływów podatkowych w sumie dało ponad 15 mln zł. A kontrolowany był tylko co pięćdziesiąty punkt handlowy.

Gdy nie otrzymaliśmy paragonu od sprzedawcy, powinniśmy zgłosić ten fakt Urzędowi Kontroli Skarbowej. Gdy zaś mamy problem z zakupami lub odrzuconą reklamacją, możemy liczyć na bezpłatną pomoc miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów czy Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej.


Problem ze sprzedawcą?


Gdy nie otrzymaliśmy paragonu od sprzedawcy, powinniśmy zgłosić ten fakt Urzędowi Kontroli Skarbowej. Natomiast, gdy mamy problem z zakupami, odrzuconą reklamacją możemy liczyć na bezpłatną pomoc miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów, czy Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej. Ponadto poradę prawną można uzyskać dzwoniąc pod darmowy numer infolinii konsumenckiej 800 007 707. Porad udziela także Federacja Konsumentów w swoich oddziałach w całej Polsce, a w Warszawie Centrum Porad Konsumenckich SKP.

http://www.mf.gov.pl/dokument.php?const ... 6&typ=news
http://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=3200

źródło: http://www.marketing-news.pl/message.php?art=32522
Monika Gawinowicz
Kostek32
Posty: 2
Rejestracja: 09 sie 2016, 11:53
Kontaktowanie:

Re: „Nie bądź jeleń, weź paragon” – akcja Ministerstwa Finansów

Postautor: Kostek32 » 18 sie 2016, 21:19

Czy przykładowo sprzedawcy na targach również mają obowiązek wystawiania paragonu? Bo tego się raczej nie praktykuje.
Sklep https://grzybnie.pl/grzybnia-mikoryzowa-grzyby-lesne bardzo dobry dla fanów grzybiarstwa.
Awatar użytkownika
Monika Gawinowicz
Redakcja Optyki
Redakcja Optyki
Posty: 37
Rejestracja: 19 wrz 2002, 16:03
Lokalizacja: Branżowy dwumiesięcznik OPTYKA :: magia okularów * kontaktologia * optometria
Kontaktowanie:

Re: „Nie bądź jeleń, weź paragon” – akcja Ministerstwa Finansów

Postautor: Monika Gawinowicz » 02 wrz 2016, 11:51

Tak, paragon lub faktura.
Każda sprzedaż zgodnie z prawem musi być udokumentowana i zaksięgowana.
Monika Gawinowicz
Awatar użytkownika
Paweł Legionowo
Posty: 3
Rejestracja: 09 maja 2017, 18:23
Lokalizacja: Legionowo
Kontaktowanie:

Re: „Nie bądź jeleń, weź paragon” – akcja Ministerstwa Finansów

Postautor: Paweł Legionowo » 09 maja 2017, 19:13

A jak przechowywać paragony sklepowe aby nie wyblakły? Zwykle po kilku miesiącach blakną tak, że nie da sie nic odczytać. Słyszałem o trzymaniu w lodówce ale wydaje się to kłopotliwe. Czy są inne metody?
Pozdrawiam, Paweł
http://anteny-legionowo.pl
Awatar użytkownika
Monika Gawinowicz
Redakcja Optyki
Redakcja Optyki
Posty: 37
Rejestracja: 19 wrz 2002, 16:03
Lokalizacja: Branżowy dwumiesięcznik OPTYKA :: magia okularów * kontaktologia * optometria
Kontaktowanie:

Re: „Nie bądź jeleń, weź paragon” – akcja Ministerstwa Finansów

Postautor: Monika Gawinowicz » 10 maja 2017, 10:15

Jeżeli przedsiębiorca posługuje się paragonami, które szybko blakną, a następnie np. odmawia przyjęcia reklamacji z powodu braku druku z kasy fiskalnej, można to uznać za nieuczciwą praktykę, a takie są zakazane.

Blaknięcie paragonu zależy od rodzaju i jakości papieru.
Paragony oczywiście powinny być czytelne - wielu producentów i sprzedawców daje 5 letnią gwarancję na czytelność zadrukowanych rolek.
Monika Gawinowicz
Denial
Aktywny
Aktywny
Posty: 28
Rejestracja: 27 cze 2010, 09:55

Re: „Nie bądź jeleń, weź paragon” – akcja Ministerstwa Finansów

Postautor: Denial » 12 maja 2017, 12:11

Kostek32 pisze:Czy przykładowo sprzedawcy na targach również mają obowiązek wystawiania paragonu? Bo tego się raczej nie praktykuje.

W jednym znanym mi przypadku nie muszą. Jeśli są rolnikami i sprzedają towary wyprodukowane u siebie w gospodarstwie.
W każdym innym przypadku według mojej wiedzy paragon albo faktura, jak już zostało napisane powyżej.
Awatar użytkownika
Monika Gawinowicz
Redakcja Optyki
Redakcja Optyki
Posty: 37
Rejestracja: 19 wrz 2002, 16:03
Lokalizacja: Branżowy dwumiesięcznik OPTYKA :: magia okularów * kontaktologia * optometria
Kontaktowanie:

Re: „Nie bądź jeleń, weź paragon” – akcja Ministerstwa Finansów

Postautor: Monika Gawinowicz » 12 maja 2017, 12:32

Czy to targi, czy to giełda lub inne miejsce, każda sprzedaż MUSI być udokumentowana (paragonem lub fakturą).
Tylko rolnicy sprzedający swoje produkty są zwolnieni.
Monika Gawinowicz
Awatar użytkownika
LEMUR
Administrator
Administrator
Posty: 1298
Rejestracja: 29 sie 2003, 00:08
Lokalizacja: \-0^0-/
Kontaktowanie:

Re: „Nie bądź jeleń, weź paragon” – akcja Ministerstwa Finansów

Postautor: LEMUR » 12 maja 2017, 12:53

Uzupełniając paragonu nie musi być w przypadku, gdy przedsiębiorca nie osiągnął limitu kwoty obrotu z tytułu sprzedaży. Z drugiej strony osoby decydujące się na fiskalizację od razu przy rozpoczęciu działalności mają ulgę w postaci odliczenia 50% za zakup kas fiskalnych.

Po wtóre, wiele kas fiskalnych nie ma drugiej rolki papieru więc odpada problem z blaknącymi rolkami, po drugie jest coś takiego jak pamięć kasy fiskalnej w związku z czym zawsze można dany okres wydrukować. A konsumentowi nie jest potrzebny paragon do złożenia reklamacji, wystarczą inne potwierdzenia tego faktu. Ale to każdy prowadzący działalność powinien wiedzieć ;-)

Trzymajmy się naszej branży jednak i nie mieszajmy rolników
lucjan76
Posty: 1
Rejestracja: 14 wrz 2017, 08:43
Kontaktowanie:

Re: „Nie bądź jeleń, weź paragon” – akcja Ministerstwa Finansów

Postautor: lucjan76 » 14 wrz 2017, 08:49

A ja sobie wszystkie ważniejsze paragony kseruję i przypinam do tego paragano, które faktyvznie po czasie blakną, ale jak coś mam go i koniec. Nie obchodzi mnie że wyblakł, mam ksero. Kiedyś nawet jeden sprzedawca mi polecił żebym tak zrobił .
wolnica
Posty: 3
Rejestracja: 14 wrz 2017, 20:20
Kontaktowanie:

Re: „Nie bądź jeleń, weź paragon” – akcja Ministerstwa Finansów

Postautor: wolnica » 14 wrz 2017, 20:22

Witajcie. A czy wiecie, czy taka akcja będzie powtórzona, że będzie można wygrać np. samochód?

Wróć do „PORADY SPECJALISTÓW”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika