Konferencję rozpoczęła dr Monika Borwińska (Politechnika Wrocławska) od opisu epidemiologii krótkowzroczności. O retinopatii wcześniaków jako jednej z przyczyn krótkowzroczności opowiedział zespół naukowców z Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu (dr hab. n. med. Marcin Stopa, dr n. med. Piotr Rakowicz, dr n. med. Magdalena Dalz). Po przerwie, w ramach sesji II, prawdy i mity o treningu wzrokowym w przyrastającej krótkowzroczności przedstawiły mgr Monika Wojtczak-Kwaśniewska i dr Anna Przekoracka-Krawczyk (UAM). Prof. Marek Kowalczyk-Hernández (Uniwersytet Warszawski) zaprezentował metody zapobiegania rótkowzroczności oraz spowalniania ej rozwoju. Mgr Sylwia Kropacz-Sobkowiak (UAM) opowiedziała o ortokeratologii i kontroli progresji krótkowzroczności za jej pomocą. Kolejną sesję rozpoczęli dr n. med. Piotr Rakowicz i dr hab. n. med. Marcin Stopa od opisu krótkowzroczności jako czynnika ryzyka odwarstwienia siatkówki. Następnie o zmianach w plamce w rozwoju krótkowzroczności opowiedzieli lek. med. Elżbieta Marciniak, dr inż. Tomasz Marciniak i dr hab. n. med. Marcin Stopa. Pytanie, czy światło szkodzi, zadał (i postarał się na nie odpowiedzieć) dr hab. Jacek Pniewski (UW).
Przed konferencją odbyło się spotkanie Środowiskowej Komisji Akredytacyjnej Optyki Okularowej i Optometrii. Jej przewodniczący, prof. Marek Zając, przygotował dla nas podsumowanie tego posiedzenia. Akredytację komisji wręczono w przerwie konferencji Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gratulujemy!
Podczas dwóch dni trwania targów odbywały się także prezentacje i wykłady w Speakers’ Corner. Dużym zainteresowaniem cieszyły się prezentacje dr. Marka Borowińskiego, poświęcone m.in. technikom negocjacji, profesjonalnej rozmowie handlowej, psychologii koloru czy mowie ciała w praktyce. O koniecznej obecności salonów optycznych w mediach społecznościowych opowiedział Dawid Komuda z firmy Optimex-Viscom. Odbyły się również prezentacje produktowe – o technologii ZEISS UVProtect (Tomasz Dutkowski), o soczewkach Prime (Robert Kościesza), o Essilor Academy Poland (Damian Roszczuk), o oprogramowaniu dla gabinetów optometrycznych (Michał Jankowiak), o soczewkach Hoya SYNC III (Szymon Grygierczyk). Wojciech Nowak w imieniu firmy Rodenstock opowiedział o świetle widzialnym i UV oraz o ich wpływie na oczy.
Redakcja gazety OPTYKA współorganizowała, wraz z Polskim Towarzystwem Optometrii i Optyki, merytoryczną prezentację mgr Sylwii Stolarczyk, wiceprzewodniczącej PTOO, na temat współpracy specjalistów w aspekcie komfortowego i zdrowego widzenia pacjenta. Prezentacja była transmitowana na żywo na naszym profilu facebookowym, gdzie można ją obejrzeć także i teraz, do czego serdecznie zachęcamy.
Najważniejszym gościem na tegorocznych targach była bez wątpienia Amélie Morel, Dyrektor Komunikacji Morel i Prezydent Silmo, zaproszona do Poznania przez firmę Scorpion. Przygotowała ona wykład o trendach i wyzwaniach globalnego i europejskiego rynku optycznego – wiele z tych informacji dotąd nie było znanych w naszej branży, więc była to prezentacja inspirująca i odkrywcza.
Nie zabrakło także celebrytów. Przez dwa dni stoisko firmy New Vision Optica było oblegane przez chętnych do zrobienia sobie wspólnego zdjęcia z top modelką Joanną Krupą. Także pojawienie się projektantki Evy Minge na stoisku sygnowanej jej nazwiskiem kolekcji okularów przyciągnęło niemałe tłumy. Stoisko Essilora odwiedziła ambasadorka marki Varilux, znana aktorka Danuta Stenka.
Spośród rozlicznych atrakcji warto wspomnieć o losowaniu nagród, m.in. na stoiskach firmy Szajna oraz DG Group, która świętowała swoje 15-lecie. Tyle lat na rynku jest także firma Scorpion, która ten fakt uczciła wprowadzeniem na polski rynek kolekcji Morel. Dużym powodzeniem cieszył się olbrzymi tort ufundowany przez firmę Menrad z okazji czwartych urodzin Akademii Menrad. Z kolei przy firmie Framed To Perfection (marka Puccini) ustawiła się restauracja włoska, serwująca makaron i włoskie przystawki. Sporo było też atrakcji motoryzacyjnych, jak Jaguar w firmie Menrad, Aston Martin, Ducati czy BMW na stoisku BOD American Lens. Swoje szkolenia w zakresie stylistycznego doboru opraw przeprowadził Olaf Tabaczyński. Tortem częstowano również na połączonym stoisku firm Seiko i Hoya, z okazji 20-lecia istnienia tej ostatniej na polskim rynku.
Ciekawostką był sympatyczny robot Gienek krążący po salach i zachęcający do rozmowy o systemie firmy Glasson.
Z satysfakcją, bo jest to także niewątpliwie zasługa naszego czasopisma, które promuje i wspiera targi OPTYKA od początku, przyznajemy, że rozwijają się one z każdą edycją. Są coraz większe, a stoiska i atrakcje przygotowane przez wystawców coraz bardziej imponujące. Jak tak dalej pójdzie, to dwudniowa edycja okaże się zbyt krótka, aby zapoznać się, choćby pobieżnie, z pełną przedstawioną ofertą i targi rozrosną się do trzech dni.
Wieczorną piątkową kolację, podczas której wręczono również nagrody Acanthus Aureus i Złote Medale 2018, umilił zespół Pectus, zaproszony przez firmy Hoya i Seiko. Bracia szybko porwali publiczność do tańca pod sceną i spokojny koncert przy kolacji przemienił się w żywiołowe show.
Przedstawiciele nagrodzonych Złotym Medalem firm odebrali statuetki z rąk Prezesa KRIO Jana Witkowskiego, prof. dr. hab. Ryszarda Naskręckiego i Prezesa MTP Przemysława Trawy. Złote Medale 2018 trafiły do następujących firm:
• Essilor Polonia za Mr. Blue Sun & Sport Edition
• Essilor Polonia za soczewki okularowe Varilux X series
• Hoya Lens Poland za soczewki okularowe SYNC III
• JZO za soczewki okularowe Nikon Presio Master Infinite
• Optimex-Viscom za okulary Carrera HyperFit 5046/S
• Poland Optical za automat bezszablonowy Nidek LEXCE Trend
• SZAJNA Laboratorium Optyczne za soczewki okularowe EGO Pro X
• VN Group Violetta Nowak za oprawę Caroline Abram Wonder 523
• ZEISS za technologię UVProtect
Nagrody Acanthus Aureus przyznawane są za najefektowniejsze stoisko podczas targów. W tym
roku Acanthus Aureus trafił do następujących wystawców:
• Essilor Polonia
• Framed to Perfection
• Hoya Lens Poland
• Jai Kudo
• JZO
• Morel Polska
• Optyka Oxys
• Scorpion Eyewear
• VN Group Violetta Nowak
• ZEISS
Poza tym Krajowa Rzemieślnicza Izba Optyczna oraz Międzynarodowe Targi Poznańskie wyróżniły Grupę Essilor za ogólnopolską kampanię edukacyjną „Czas na wzrok 40+”. Nagrodę w imieniu całej Grupy Essilor odebrała Justyna Skrzypek, Country Marketing Director Poland & Baltics. „Czas na wzrok ” to ogólnopolska kampania edukacyjna, skierowana do osób po 40. roku życia. Ma za zadanie popularyzować wiedzę o prezbiopii i metodach jej korekcji, a także zachęcać do regularnego badania wzroku.
Co ważne, Krajowa Rzemieślnicza Izba Optyczna ogłosiła datę i miejsce przyszłorocznego kongresu. Odbędzie się on w dniach 14–17 listopada, tym razem w Karpaczu.
Dziękujemy bardzo – czytelnikom obecnym i przyszłym – za przemiłe i bardzo liczne wizyty na naszym stoisku. Miło się było z Państwem poznać i zobaczyć. Te wszystkie podarowane nam uśmiechy od życzliwych czytelników utrwaliły w nas przekonanie, że to, co robimy, robimy dobrze i dzięki tak naładowanym akumulatorom postaramy się robić to jeszcze lepiej.
Serdecznie dziękujemy!
Opr. M.L.

Galeria z Targów Optyka 2018 jest dostępna TUTAJ
Foto: FoTomasMedia.pl