Przewodnim tematem numeru jest digitalizacja i nowe technologie, których rozwoju już doświadczamy i będziemy doświadczać w najbliższej przyszłości. Raz, że dotyczy to naszej branży (oprogramowanie, e-commerce, systemy wspomagające sprzedaż, aplikacje do badania wzroku), a dwa – klienci i pacjenci biorą czynny, codzienny udział w świecie urządzeń cyfrowych i nowoczesnych metod sprzedażowych, co wiąże się z oddziaływaniem nowych technologii nie tylko na ich nawyki zakupowe, ale przede wszystkim na narząd wzroku. Wprowadzają nas w to wszystko przedstawiciele środowiska – Justyna Nater, Michał Szajna, Tomasz Suliński, Piotr Grzelak, Izabela Gil – prognozując, co przydarzy się branży optyczno-optometrycznej w tym roku. Ten temat kontynuuje m.in. Jacek Pniewski, pisząc o telemedycynie, eZdrowiu i sztucznej inteligencji, a jest to tak obszerna problematyka, że będziemy ją kontynuować także w kolejnym numerze.
Wracamy – dzięki wsparciu firmy Johnson & Johnson Vision – do współpracy z Tomaszem Krawczykiem. Wiemy, że nasi czytelnicy niezwykle cenią jego szkolenia, prezentacje i artykuły, zatem jesteśmy bardzo zadowoleni, że Pan Tomasz i jego praktyczne porady znów są z nami.
W dziale Kontaktologia publikujemy kilka świetnych tekstów – prof. Philipa i Sary Morgan na temat stosowania się użytkowników soczewek kontaktowych do zaleceń, dr. Wojciecha Kidy odnośnie nazewnictwa soczewek kontaktowych oraz streszczenie raportu DEWS 2017 autorstwa dr inż. Doroty Szczęsnej-Iskander.
Patronowaliśmy studenckiej konferencji OPTOPUS we Wrocławiu – w tym numerze znajdą Państwo relację z tego udanego debiutu oraz, jako pokłosie, artykuł Mateusza Grzesika na temat skonstruowanego przez niego koordynatora plamkowego, o czym traktował jego zwycięski poster na konferencji.
To tylko część tematów, które poruszyliśmy w tym jubileuszowym numerze „Optyki”.
Zachęcamy do lektury i jeszcze raz dziękujemy, że są Państwo z nami.